History
-
Amtsingeniør Hovdenak framførte den første tanken om vegforbindelse fra Kristiansund til Tingvollhalvøya med bruer over Nordsundet og Omsundet. Den planen han i 1906 forela for Kristiansund formannskap sytes antakelig å være for dristig for den ble henlagt uten vedtak. Hovdenak tok selv opp planen igjen i 1912 som bl.a. resulterte i en befaring på brustedet, men noe vedtak ble ikke gjort da heller.
Etter første verdenskrig ble Konsul Wilhelm Dall formann i Kristiansunds kommunikasjonskomite. Han tok opp samarbeidet med vegvesenet og departementet. Blant annet fikk han i 1922 bevilget 1000 kroner til brosjyre om Kristiansunds veg- og bruforbindelse til det øvrige Nordmøre. Det var etter den tid at noe begynte å skje. Det ble nye befaringer sammen med arbeidsminister, vegdirektør og vegkontoret og i 1930 gav Stortinget den første bevilgning. Forarbeidet til bru og vegbygging tok til året etter.
Konsul Wilhelm Dall fikk gleden av å se fullførelsen av Nordsund bru nærme seg, men selve åpningsdagen fikk han ikke oppleve. Han omkom i «Havørn»-ulykken sommeren 1936. Hans minne er imidlertid ærefult tatt vare på. Wilhelm Dalls vei begynner ved Nordsund bru og ender i Kristiansund sentrum.
Ut over sommeren og høsten 1936 skred arbeidet med stålkonstruksjon og støping frem slik at en kunne sette en dato for den offisielle åpningen. Dagen ble bestemt til søndag 20. desember 1936 kl. 1300.
Åpningsdagen opprant med regn og tiltakende vind og da åpningsseremonien skulle skje var det regn og full sørvest storm til orkan. Seremonien ble likevel gjennomfør og Vegdirektør Bålsrud fikk overlevert en sølvsaks som han klippet over båndet med.
Brua var 304 meter lang. Hovedspennet var 80 meter, fri seilingshøyde var 28,5 meter og høyde til topp bue var 45 meter. Kjørebredde var 5 meter + 2 fortau a 1,5 meter. Brua kostet kr. 450 000,-. I tillegg var det noe utgifter til tilstøtende veg, bl.a. byggingen av «Bjørnhaugtunnelen» til kr. 25 000,-
(Kilde: Statens vegvesen i Møre og Romsdal sitt interne magasin "Veg og Virke" nr. 3/1986, artikkelen «Nordsund bru, Kristiansund». Artikkelforfatter: Martinus Bergsli, som selv var med å bygge brua.)
Etter hvert økte biltrafikken slik at det tidlig på 70-tallet ble innført lysregulering over brua. Ny bru var nødvendig for å ta unna den økende trafikken.
Sprengning av hovedfundamentet til nye Nordsund bru ble påbegynt 1. mars 1978. Nye Nordsund bru ble torsdag 24. januar 1980 kl. 09.25 åpnet for trafikk. Trafikken ble stanset i tre-fire minutter før de første bilende ble dirigert over ny-brua. Omleggingen gikk greit, og trafikken i begge kjøreretninger ble straks satt over fra den gamle brua fra 1936.Nybrua er ei Frittfrembygg-bru i betong og er 333,5 meter lang og 12,73 meter bred, inklusiv 3 meter fortau. Hovedspennet over sundet er 105 meter, og det er ikke plassert søyler i sjøen.
Det skortet ikke på planene for hva som skulle skje med gamle-brua. Lokalpatrioter så for seg både restaurant og kongressal. Men den endte til slutt opp som spiker.
Det var entreprenørfirmaet NCC Eeg-Henriksen Anlegg A/S som etter en anbudsrunde fikk oppdraget med å rive gamle Nordsundet bru til en kostnad på 4 millioner kroner. De brukte ca 2 måneder for å beregne og planlegge operasjonen. Torsdag 8. juli 1999 vart det 335 tonn tunge midtspennet på gamle Nordsundet bru, frakta ut sundet med kranskipet «Uglen» til Bentneset. Alt gikk etter planen, og etter at midtspennet trygt stod på Bentneset, ble de to 325 tonn tunge sidespenna fjerna på samme måte. På Bentneset ble stålkonstruksjonen kappa opp i småbiter og stålet ble frakta til Mo i Rana for gjenvinning.
Noen av de mest spektakulære knutepunkta ble imidlertid tatt vare på. De ville sannsynligvis havne på Norsk vegmuseum og som skulpturer i den planlagte bruparken på Gomalandet.
(Kilder: Statens vegvesen i Møre og Romsdal sitt interne magasin; «Veg og Virke», numrene 1/1979, 1/1980 1/1987 og 3/1999).
Fotografering: July 8, 1999
- FotografNilsen, Per-Tormodsikker
Classification
-
- Veier og broer (Outline)OU 491
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNVM 15-F-00770
- Part of collectionNorsk Vegmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedNovember 12, 2020
- Date updatedNovember 11, 2021
- DIMU-CODE021018863746
- UUIDeed16f57-b18e-4299-ba98-fc7db3702cca
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».