• Bilde 1) Fylkesveg 17 Helgelandsbrua. Tale av vegsjef Arne Ivar Løvmo før åpning av brua.
Hurtigruta stakk innom.
Bilde 2) Fra venstre: Vegdirektør Eskild Jensen, samferdselminister Kjell Opseth og vegsjef i  Nordland Arne Ivar Løvmo.
Bilde 3) Porsvik-søstrene - "syv søstre" var med.
Søstre i bunad: Randi, Solveig, Kjellrunn, Rigmor, Eli og Anne.  Alle Porsvik (etternavn).

Helgelandsbrua er ei 1 065 meter lang skråkabelbru som forbinder kommunene Alstahaug og Leirfjord i Nordland. Brua krysser Leirfjorden mellom fastlandet og øya Alsten, og gir Sandnessjøen fergefri fastlandsforbindelse. Brua er bygd som en tofelts vei med et gangfelt. (Wikipedia)

Helgelandsbrua åpnet 13. juli 1991