• Gamle og nye Nordsund bru på riksvei 70 mellom Gomalandet og Nordlandet i Kristiansund. Bruene sett fra Nordlandet mot Gomalandet.

Gamle-brua ble åpnet i 1936 og revet i 1999. Den var en 304 meter lang stålbuebru med et hovedspenn på 80 meter, fri seilingshøyde var 28,5 meter og høyde til topp bue var 45 meter. Kjørebredde var 5 meter + 2 fortau a 1,5 meter.

(Kilde: Statens vegvesen i Møre og Romsdal sitt interne magasin "Veg og Virke" nr. 3/1986, artikkelen «Nordsund bru, Kristiansund», skrevet av Martinus Bergsli som selv var med å bygge gamle-brua.)

Nybrua ble åpnet 24. januar 1980 og er ei Frittfrembygg-bru i betong og er 333,5 meter lang og 12,73 meter bred, inklusiv 3 meter fortau. Hovedspennet over sundet er 105 meter, og det er ikke plassert søyler i sjøen.

(Kilde: Statens vegvesen i Møre og Romsdal sitt interne magasin "Veg og Virke" nr. 1/1979, artikkelen «Nordsund bru med tilstøtende veier», skrevet av Einar Drugli.)
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum