• Usikkert hva dette motivet er, men formentlig er det fundamentet til brua som ble bygget høsten 1875 over Dragsundet mellom Hareidlandet og Gurskøya. Brua ble sener erstattet av ei Rullebru i 1912 og en en lang armert betongbru i 1953.

Motivet kan også vise maskineriet som sveivet brua bygd i 1912 over sundet.

Brua fra 1875 var en kombinasjon av vippebru (heisebru) og skyvebru med en åpning på ca 7,5 meter. Til vanlig var sundet åpen for båttrafikk, og ble bare stengt når noen hadde bruk for bru. I første halvår 1878 ble det lagt bru 1693 ganger.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Formentlig fundamentet til brua som ble bygget høsten 1875 over Dragsundet mellom Hareidlandet og Gurskøya

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits