• Høgsveens roterende snøplog påmontert 1,8 tonn Traffic lastebil med sin spesielle radiatorfasong, panserside og hjul. Den kjørte "Laagendalsruten" fra Statens Automobilruter  i Lågendalen 1927-1928.
Refererer til "Meddelelser fra Vegdirektøren", Nr. 12-1928, jf. "Nyere snerydningsmetoder. Forsøk med roterende sneploger i Lågendalsruten. Av driftsbestyrer Sigurd Hagen. Der omtales to roterende ploger. Den ene roterende sneplog var den amerikanske "Snow King", anskaffet av og stillet til disposisjon for Lågendalsruten av Vestfold Fylkes Veivesen. Den andre en norsk utførelse, konstruert og forarbeidet av rutens reparatør, Ivar Høgsveen.
Bilde 2) Traffic lastebil som ble brukt til å prøve ut Høgsveen roterende sneplog.
Se også NVM 00-F-33674  i Relasjon/Relaterte objekter. En FWD 1918 modell med kjennetegn Z-1810 var registrert på NSB-selskapet Lågendalsruten, Larvik.

Ref. til Meddelelser fra Veidirektøren Nr. 10- og Nr. 11-1931: "Snerydningen på våre veier vinteren 1930-1931".
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum