• I 1928 ble det åpnet veg over Hardangervidda fra Eidfjord til Haugastøl. Strekningen Geilo-Haugastøl stod ferdig i 1938. Vegen over vidda var vinterstengt fram til 1940. Åpningen skjedde normalt ved St. Hans. Å åpne vegen etter vinteren var en omfattende oppgave, men varierte avhengig av snø- og værforhold.
Hardangervidda fikk den første boggi-brøytebil 1933. Bilen var av merket Strømmen og hadde en motor på 110 hk. Den ble første gang registrert som D 5061, omregistrert i 1941 til F 13622.
Her kjører boggibilen spissplog, to mann i førerhuset og to på lasteplan. Registreringsnummeret indikerer at bildet er tatt 1942-1945.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Brøyting med lastebil med spissplog på Hardangervidda 1941-1945