Snøbrøyting på Hardangervidda, avløsning der nytt brøytelag laster opp utstyr på lastebil
I 1928 ble det åpnet veg over Hardangervidda fra Eidfjord til Haugastøl. Strekningen Geilo-Haugastøl stod ferdig i 1938. Vegen over vidda var vinterstengt fram til 1940. Åpningen s ...
I 1928 ble det åpnet veg over Hardangervidda fra Eidfjord til Haugastøl. Strekningen Geilo-Haugastøl stod ferdig i 1938. Vegen over vidda var vinterstengt fram til 1940. Åpningen skjedde normalt ved St. Hans. Å åpne vegen etter vinteren var en omfattende oppgave, men varierte avhengig av snø- og værforhold.
Hardangervidda fikk den første boggi-brøytebil 1933. Bilen var av merket Strømmen og hadde en motor på 110 hk. Den ble første gang registrert som D 5061, omregistrert i 1941 til F 13622. Lastebilen var også i bruk under krigen. Her laster to mann opp utstyr og proviant, trolig for nytt mannskap som skal inn på vidda.
I 1928 ble det åpnet veg over Hardangervidda fra Eidfjord til Haugastøl. Strekningen Geilo-Haugastøl stod ferdig i 1938. Vegen over vidda var vinterstengt fram til 1940. Åpningen skjedde normalt ved St. Hans. Å åpne vegen etter vinteren var en omfattende oppgave, men varierte avhengig av snø- og værforhold.
Hardangervidda fikk den første boggi-brøytebil 1933. Bilen var av merket Strømmen og hadde en motor på 110 hk. Den ble første gang registrert som D 5061, omregistrert i 1941 til F 13622. Lastebilen var også i bruk under krigen. Her laster to mann opp utstyr og proviant, trolig for nytt mannskap som skal inn på vidda.
TitleNOBSnøbrøyting på Hardangervidda, avløsning der nytt brøytelag laster opp utstyr på lastebilanvendt
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».