• Under krigen 1940-1945 forsøkte tyskerne å holde vegen over Hardangervidda åpen hele vinteren. Brøytingen ble organisert og styrt av den tyske paramilitære organisasjonen OT (TODT). En stor arbeidsstyrke omfattet foruten personer knyttet til OT, utkommanderte og frivillige norske, av disse også noen ansatte i Statens vegvesen. OT disponerte også frivillige/tvangssendte/krigs-fanger fra Øst Europa. Foruten lastebiler, beltevogner og plogutstyr stod 20 store beltegående snøfresere til disposisjon. Store mengder tømmer og skurlast ble tilkjørt til bruk i snøoverbygg og snøskjermer. Våren 1942 var Lappesteinfonna nær 17 meter og snøoverbygget knakk sammen. Tømmer og trematerialer i snømassene gjorde oppryddingen vanskelig.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Snøoverbygg ved Lappestein-fonna knakk sammen i 1942