• Gammel overgangsbru mellom Høn og Asker
    Photo: Stenersen, Roar / Norsk Jernbanemuseum

Gammel overgangsbru mellom Høn og Asker

2 comments

• Men er denne broa fra smalsportiden? Jeg mener den ble oppført i forbindelse med ombyggingen til normalspor og elektrifiseringen rundt 1920. Sporet gikk under den broa helt til dobbeltsporet kom i 1958, og jeg tror neppe de ville bygget en bro i smalsportiden som var høy nok til å få plass til kontaktledning under.
  • Brua vi ser på bildet er Folabrua (uttales Fåla- og ble skrevet slik i eldre dager). Denne brua har også gitt navn til både Folabruveien og Folagrenda, to nye veier på Landåsfeltet, som fortsatt er under utbygging. (2022) Civitan Club Asker hadde denne som motiv på sin Askertallerken i 1994. Brua ble bygget da jernbanen kom til Asker i 1872 og er oppført i Heggedalsgranitt. Den gamle smalsporede jernbanen gikk altså under denne brua, og det offisielle navnet var da "Askerfyllingen bro".