• Trapp. Interiør ombord D/S Sandnes ..Fra Wikipedia:.DS «Sandnæs», senere DS «Soma», var i perioden 1914-1965 et kystruteskip tilhørende Sandnæs Dampskibs-Aktieselskab (SDS), Sandnes. Skipet var bygget som «Sandnæs» for å gå i nattruten Sandnes-Stavanger-Haugesund-Bergen i samseiling med Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD)'s nattruteskip. «Sandnæs» og DSD' motsats; DS «Stavanger I», var i mange år parhestene i nattruten og gjenstand for hyppig sammenligning og en viss prestisjekonkurranse mellom de to nabobyene. «Stavanger I» var penest og gikk raskest i godt vær, mens «Sandnæs» hadde flottest innredning og holdt sine 12 knop uansett vær. Men begge skip med mannskap opparbeidet seg et enestående rykte for punktlighet og sikker navigasjon. .Etter andre verdenskrig var begge skip likevel i ferd med å bli utdatert. I 1950 satte Sandnæs Dampskibs-Aktieselskab inn det nye og større nattruteskipet MS «Sandnes» i ruten. Gamle «Sandnæs» ble da omdøpt «Soma» og benyttet som reserveskip frem til 1960. I denne perioden var skipet også mye utleid som hotellskip. «Soma» ble solgt som losjiskip i 1965 og endelig utrangert i 1972. Men før skipet gikk til opphugging ble deler av den flotte, originale innredningen tatt ut og montert som fast utstilling på Norsk Sjøfartsmuseum på Bygdøy. Der kan den fortsatt ses. .
    Photo: Johannessen, Hakon (1880-1978) / Stavanger byarkiv

Interiør fra D/S Sandnæs