• Kjøllefjord 1940. Sentrum av Kjøllefjord i forgrunnen med klesvasken hengende til tørk til venstre i bildet.  Utsikt over fjorden mot fiskebrukene som ligger på rekke og rad. Blant annet sees Bjørgvik Hotell, Horstkaia og Feddersen & Nissen fiskebruk. Feddersen & Nissen var fra Hammerfest. De hadde kai, pakkhus egne/rorbu, hjellbruk. Butikkbygning med boligrom i 2.etasje. Fjøs. Bestyrerbolig i 1 ½ etasje. Johan E. Olsen ble flyttet fra Tømmervik  til Kjøllefjord sammen med bestyrerboligen, som også ble flyttet derfra. I midten av 30-årene ble bedriften lagt ned. Etter krigen bygde FI-No-Tro bedrift på samme sted. Dampskipskaia: Fredrik Horst kjøpte grunnen av Feddersen & Nissen først i 20-årene for å bygge dampskipskai. Den sto ferdig oktober 1927. Lengden på kaia var 50 meter. Etter krigen ble den forlenget med 30 meter utover mot Klubben. Horst & Christensen. Emil Christensen fra Husjord i Lødingen kom til Kjøllefjord fra Sværholt i 1924 og drev fiskeforretningen sammen med Fr.Horst. Kai, et pakkhus med bl.a. ishus i underetasjen, 2.etasje: bolig for fiskere. Ett pakkhus med salteri og trandamperi i underetasjen. 2.etasje: kontor og boligrom for arbeidsfolk. Egnebuer. Hjellbruk på kaia og i fjellsida. Bedriften solgte fiskeutstyr samt solar fra tankanlegg (den andre oljetank i Kjøllefjord). I sesongen kjøpte bedriften en god del laks.
    Photo: Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Kjøllefjord 1940. Sentrum av Kjøllefjord i forgrunnen med klesvasken hengende til tørk til venstre i bildet. Utsikt over fjorden mot fiskebrukene som ligger på rekke og rad. Blant...