• Peterfres 1943  modell. Tirpis (Kalt Tirpitz i SVV Nordland). "The Dieselelektrische Raupen Fräse DER".
Snøfreseren var i bruk på Saltfjellet.  Julius(Hjulius) Hjartås var fast fører hele tiden til 1968.  Garasjeplass på Br8 til 1975, og senere på Fauske Museum.
"Snøfreseren fra Nordland (Tirpitz) var sist i bruk i 1988. Den ble etterhvert avløst av snøfreseren Bigh John, som ble lagd i 1983.
Freseren ble brukt av den tyske okkupasjonsmakt i Finland (1943-44) og senere (1945) i Norge (Korgfjellet og Saltfjellet), for deretter å bli overtatt av vegvesenet. Ettersom freseren har belter så ble den nok kun brukt ved store snømengder for å få åpnet vegen igjen. Maskinen har etter krigen tilhørt SVV Nordland (maskinnummer 560-99 og 524-99), og den har ifølge SVV region nord vært stasjonert i Eiterå i Rana kommune og brukt på Saltfjellet til 1988 som en av hovedmaskinene for å holde åpen den 24 kilometer lange strekningen over fjellet. Freseren ble avløst av den mer moderne "Big John" de siste årene. Den nye vegen over fjellet ble ferdig i 1991 og med den ble snøfreserbehovet kraftig redusert".
Se gjenstandsnummer NVM 00-G-02403 for mer informasjon.

Gå inn på Nedlastinger, og se vedlegget i "Årbok for Norsk vegmuseum 1997", - "Historien om snøfresens utvikling. Bruk av snøfresere i Norge, og norsk produksjon", av Bjørn Prebensen.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Peterfres 1943 modell i Saltdal