• Brøyting med Peterfres på Strynefjellet. Hans Åmot og Ola Brennhaug i Peterfreseren.
Moldjord "myld" er strødd på vegen, dette bidro til raskere tining av snøen.
Se Relasjon lenger ned på siden.
Ref. til artikkel i "Meddelselser fra Veidirektøren Nr. 1-1944,"  Snørydding på rute 160, Grotli Stryn grense 1943 . Av avdelingsingeniør Christen Lomsdal.
Ref. til  Årbok for Norsk vegmuseum 1997: "Historien om snøfresens utvikling. Bruk av snøfresere i Norge, og norsk produksjon." Av senioringeniør Bjørn Prebensen.
Ref. til "Nasjonal verneplan for veger, bruer og vegrelaterte kulturminner. Statens vegvesen - Region Vest og Region Øst", fra 2002. "Nr. 79-80 Strynefjellet vegmiljø."
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Brøyting med Peterfres på Strynefjellet.