• Dølahesten «Bron» trekker en rustning – en todelt tømmerslede, som også ble kalt «bukk og geit» – gjennom Koiedalen i Norsk skogmuseums friluftsmuseum på Prestøya.  Fremst på lasset satt kjørekaren Ole Viktor Larsen, og bak ham skimter vi ei gruppe elever som frydet seg over å få være med på tømmerkjøring.  Bak furustammene skimter vi ei ovnskoie fra Svatsum i Vestre Gausdal.  Bildet er tatt 13. februar 2018.

Temadagsopplegget «Fra stubben til tømmervelta» spente over tre og en halv time, og bortsett fra en film om skogsarbeid og koieliv, dreide opplegget seg om arbeidsaktiviteter som felling, kvisting, barking, kapping og tømmerkjøring med friluftsmuseet på Prestøya som arena.  Elevene fikk sjøl prøve redskapen og se hvor enkelt skogsarbeiderne levde i den snørike og kalde driftssesongen.  På Norsk skogmuseums hjemmeside ble dette undervisningstilbudet presentert slik:

«Hvordan var det å arbeide i skogen på 1920-tallet? Hvordan foregikk hogsten og tømmerkjøringa? Denne temadagen gir en innføring i dette, og elevene får selv være med i arbeidet.

På 1920 og 1930-tallet var skogen arbeidsplass for mange om vinteren. Hogst og tømmerkjøring foregikk ofte langt hjemme i fra og hoggere og kjørere måtte bo i skogskoiene. Redskapen var enkel: øks, svans og barkespade. Arbeidet krevde styrke og teknikk. Når kulda var streng var skogsarbeid kanskje noe av det tyngste arbeidet som fantes.

På denne temadagen tar vi med elevene på en reise til denne tiden og de får prøve seg som skogsarbeidere i skogen på Prestøya. Tre skal felles, kvistes, kappes og barkes. Tømmeret skal lunnes og kjøres med hest. Kvile og matpakke kan inntas på den samme koiebrisken som hoggere og kjørere benyttet i mellomkrigsåra.

Dette er en historiedag om en virkelighet fra alle bygder i skogtraktene i landet vårt.»
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Dølahesten «Bron» trekker en rustning – en todelt tømmerslede, som også ble kalt «bukk og geit» – gjennom Koiedalen i Norsk skogmuseums friluftsmuseum på Prestøya. Fremst på lasse...