Damplokomotiv type 24b nr. 236 på Marienborg ved Trondheim. Lokomotivet er hensatt i påvente av revisjon.
Lokomotiv 24b nr. 236 ble levert av Thunes Mek. Verksted i 1912 og utrangert i 1970.
Lokomotiv 24b 236 ble levert med kjel nr. 77, bygget av Thune. Lokomotivet beholdt denne kjel ...
Lokomotiv 24b nr. 236 ble levert av Thunes Mek. Verksted i 1912 og utrangert i 1970.
Lokomotiv 24b 236 ble levert med kjel nr. 77, bygget av Thune. Lokomotivet beholdt denne kjelen helt til det ble utrangert 28.2.1958. Ett år senere, 06.02.1959 ombestemte NSBs Hovedstyre seg. I brev til verkstedsbestyreren på NSBs Verkstedet Grorud fremgikk at 24b 236 "som står ved Deres verksted skal inntas og underkastes MR **) Kjel F.nr. 77 som er utrangert sammen med lokomotivet uttas og skrotes, kjelkledningen avtas og sendes verkstedet Sundland, Drammen. Lokomotiv 404 type 24c vil bli sendt Deres verksted fra Drammen distrikt, dette lokomotivs kjel F.nr. 1183 skal uttas og innlegges i lokomotiv 236's ramme. Kjel F.nr. 1183 skal underkastes LR*). Lokomotiv 404's ramme går til utrangering i stedet for lokomotiv 236's ramverk."
Kjel F.nr. 1183 var levert av Nydqvist & Holm i Sverige i 1921.
Lokomotiv 24b 236 ble igjen satt i drift 17.04.1959, nå med kjel F.nr. 1183 fra 1921, og var i drift med denne til 20.05.1964 da det ble tatt inn til hovedrevisjon på på NSBs Verksted Marienborg.
Lokomotivet var ferdig revidert 21.07.1964, og hadde da igjen fått "ny" kjel, denne gangen kjel nr. 64 bygget av NSBs Verksted Sundland. Denne kjelen hadde først stått i lok 24b 210. Kjelen var godkjent etter bygging 27/12-1954, uttørret og hensatt, og tatt i bruk i lok 24b 210 den 23/2-1955.
*) LR betyr lett revisjon. **) MR betyr mellomrevisjon.
Lokomotivet er bevart ved museumsbanen Krøderbanen.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».