• Motiv fra havna i Ålesund og rutebåten "Godøyfjell".
    Photo: Sunnmøre Museum

Motiv fra havna i Ålesund og rutebåten "Godøyfjell".

"Godøyfjell" - byggeår ca. 1950. Gikk i rute mellom Godøy- Alnes og Ålesund før veien mellom Godøy og Alnes kom. Passasjertall: 80.

1 comment

• M/B «Godøyfjell» ble bygd i 1954 for Godøy og Alnes Rutelag for å gå i rute mellom de ulike grendene på Godøya til Ålesund. I 1965 ble trafikken på øya lagt om. Veien Alnes-Valkve ble åpnet om våren. Valkve ferjekai stod ferdig 1. juni, men ferjeruta Ålesund - Giske - Godøy åpnet først 13. september. Godøy og Alnes Rutelag solgte da «Godøyfjell» til Møre og Romsdal fylkesbåtar (MRF). Samtidig startet selskapet bussruter på Godøya og dessuten godsrute som fulgte ferja til og fra Ålesund. Den store omlegginga av trafikken fra sjø- til landverts trafikk for Godøya skjedde dermed i 1965. I 1989 ble den undersjøiske tunellen Godøy – Giske åpnet og Godøya ble dermed knyttet til det nasjonale veinettet.

M/B «Godøyfjell» fikk etter 1965 en ny rolle i samferdselen i Møre og Romsdal. Den ble omdøpt til «Bjørnvåg». De gikk først mellom Harøysund og Bjørnsund, 1973-1979 mellom Veidholmen og Hopen på Smøla og til slutt Kristiansund-Grip 1979-1984. Deretter ble båten solgt til Tønsberg og brukt i turisttrafikk. Kilde: Torvik, A. I. (2000). Om samferdsel i Møre og Romsdal: Møre og Romsdal fylkesbåtar 1920-1995 : Del 2: Samfunn og ferdsel. Molde: Møre og Romsdal fylkesbåtar.