• Femundselva med velte- eller terminalplassen ved Røskjota, sett fra lufta en vårdag i 1986.  Her hadde Klarälvens flottningsförening ei diger koie, der det kunne bo opptil førti mann i travle utislagstider om våren.  Fra 1953 engasjerte organisasjonen seg i vegbygging i området.  Hensikten var å legge til rette for en stor, moderne utislagsplass ved Røskjota.  Etter at denne plassen var ferdig (i 1954-55) kunne man transportere tømmer fra ovenforliggende skoger til denne plassen, der tømmeret i begynnelsen ble opplagt til tørking med sikte på videre fløting påfølgende år.  Røskjota var den første velteplassen for maskinelt utislag i den «norske» delen av vassdraget.  Fra 1965 ble det bygd flere liknende velteplasser nedover langs Trysilvassdraget, hvor det ble organisert maskinell barking og utislag ved hjelp av bulldosere (griplastere).  Dette fotografiet er tatt fra en posisjon over vessida av vassdraget.  Det viser elveløpet med velteplassen på østsida av elva med noe av tilstøtende vegnett, samt flystripa ved velteplassen.  I 1986 ble det utislått om lag 15 000 kubikkmeter slipvirke fra Røskjota.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Femundselva med velte- eller terminalplassen ved Røskjota, sett fra lufta en vårdag i 1986. Her hadde Klarälvens flottningsförening ei diger koie, der det kunne bo opptil førti ma...