• Bak på fotoet er notert Offenberg Co AS. Dette er Offenbergs eiendom på Nordlandet som ble flammenes rov under tyskernes bombing av Kristiansund i aprildagene 1940. Oljeklær ble produsert her. Fabrikken ble gjenreist og produksjonen ble videreført etter krigen. I bakgrunnen ser vi øvre bydel med Moskvahaugen på Kirkelandet til venstre og Nordsundet og Gomalandet til høyre.

Informant Johan Tømmervåg:
Dette er en fabrikkbygning som i 1940 huset Offenbergs fabrikk.
 Firmaet kjøpte denne av Møre Margarinfabrikk.
 Det er Gomalandet vi ser i bakgrunnen.

Familien Offenberg hadde drevet en fabrikk som fremstilte arbeidsklær i akkurat fire år da krigen kom. Den var egentilig en videreføring av Kristiansunds Oljeklædefabrik, som var drevet av P.A. Offenbergs far, Chr. Offenberg. Firmaet var raskt ute og fikk byggetillatelse for å bygge en ny fabrikk i 1941. Den sto ferdig til bruk året etter. Den ble velkjent for å produsere arbeidsklær og
Brakar var navnet på produktetene.
 Dongeriklær og arbeidsskjorter var det som ble markedsført, og de fikk ord på seg å være av meget god kvalitet.
 Tidligere hadde familien drevet Kristiansunds Oljeklædefabrikk.
 Fabrikken disponerte en gulvflate på cirka 600 kvadratmeter og hadde 25 ansatte.
 Det lyktes eierne å få bygge en ny fabrikk under krigen, og den sto ferdig i 1942.
 Kilde:
 En bok om Kristiansunds næringsliv 1742-1942.
    Photo: Nordmørsmusea

Bak på fotoet er notert Offenberg Co AS. Dette er Offenbergs eiendom på Nordlandet som ble flammenes rov under tyskernes bombing av Kristiansund i aprildagene 1940. Oljeklær ble pr...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits