• Postkort nr: 25682. Et meget flott bilde av byens andre Grand Hotell. Byens første Grand Hotell var bygd i sveitserstil, men 8. november 1907 brant denne ned til grunnen. Eieren av hotellet Nils Nilsen valgte senere arkitekt Kristen Tobias Rivertz fra Kristiania til å bygge opp hotellet. Rivertz oppholdt seg da i perioden 1907-1909 i Kristiansund, hvor han blant annet har tegnet "en Badeanstalt", Festiviteten, Grand Hotell og Norges banks lokaler i samme gaten som Grand Hotell. Hotellet ble oppført av murmesterfirmaet Olsen & Michalsen i Jugendstil, og under Rivertz' ledelse og tegninger. Hotellet kostet litt over 200.000 kroner å bygge, men summen inkluderer ikke tomten og monteringen. Dette hotellet brant ned under bybrannen 28. april 1940, da tyskerne la store deler av Kirkelandet ned til grunnen. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger. Referanse: "En opplevelsens festlabyrint " av Egil Husby, side 15 - 17.
    Photo: Nordmørsmusea

Postkort nr: 25682. Et meget flott bilde av byens andre Grand Hotell. Byens første Grand Hotell var bygd i sveitserstil, men 8. november 1907 brant denne ned til grunnen. Eieren av...