• Et bilde av byens andre Grand Hotell. Byens første Grand Hotell var bygd i sveitserstil, men 8. november 1907 brant dette ned til grunnen. Eieren av hotellet Nils Nilsen valgte senere arkitekt Kr. T. Rivertz fra Kristiania til å bygge opp hotellet. Rivertz oppholdte seg da i perioden 1907-1909 i Kristiansund, hvor han blant annet har tegnet "Badet";, Festiviteten, Grand Hotell og Norges banks lokaler i samme gaten som Grand Hotell. Hotellet ble oppført av murmesterfirmaet Olsen & Michalsen i Jugendstil, og under Rivertz' ledelse og tegninger. Hotellet kostet litt over 200.000 kroner å bygge, men summen inkluderer ikke tomten og monteringen (Referanse: En oplevelsens festlabyrint av Egil Husby, side 15 - 17). Byens andre Grand Hotell brant under bybrannen 28. april 1940, da tyskerne brente store deler av Kirkelandet ned til grunnen. Leonard Hjelle kunne i 1936, etter åpningen av Nordsundbrua mellom Gomalandet og Nordlandet, sette i gang ringbussrute i Kristiansund. Her ser vi to av bussene på Torvet.
Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.

Fremre buss kan være en International C-serie 1934-36/37 bulldog, fulgt av Studebaker 1932 reg. på. T-4274 med karosseri av Johs. Olsen, Tronheim.
 (Tilleggsinfo: Ivar E. Stav.)

Den fremste bussen er saynnsynligvis T-4232 International C35B 1935-modell. Karosseriet var bygd hos Brødrene Berg på Byneset i Trondheim. Bussen hadde 20 seter og Kristiansund-Oppdal Auto (KOA). Som ny gikk den i ruta Oppdal--Kristiansund. Hvis den bakre bussen er T-4274 så var også det en buss som tilhørte KOA. Før 1938 var det  KOA og Surnadal Billag som hadde ruter til og fra Kristiansund foruten Ringbussen i Kristiansund. I 1932 åpnet ferjesambandet Kvisvik-Kristiansund og bussene fulgte ferja fram til Kristiansund sentrum. I 1938 åpnet ferjesambandet Gjemnes-Kristiansund, og dermed fulgte rutevogner fra Molde og Batnfjorden ferja til Kristiansund. (mer info fra Sveinung Berild - 07.10.2016)
    Photo: Nordmørsmusea

Et bilde av byens andre Grand Hotell. Byens første Grand Hotell var bygd i sveitserstil, men 8. november 1907 brant dette ned til grunnen. Eieren av hotellet Nils Nilsen valgte sen...

1 comment

• Den fremste bussen er saynnsynligvis T-4232 International C35B 1935-modell. Karosseriet var bygd hos Brødrene Berg på Byneset i Trondheim. Bussen hadde 20 seter og Kristiansund-Oppdal Auto (KOA). Som ny gikk den i ruta Oppdal--Kristiansund. Hvis den bakre bussen er T-4274 så var også det en buss som tilhørte KOA. Før 1938 var det vare KOA og Surnadal Billag som hadde ruter ti og fra Kristiansund foruten Ringbussen i Kristiansund. I 1932 åpnet ferjesambandet Kvisvik-Kristiansund og bussene fulgte ferja fram til Kristiansund sentrum. I 1938 åpnet ferjesambandet Gjemnes-Kristiansund, og dermed fulgte rutevogner fra Molde og Batnfjorden ferja til Kristiansund.