• Rutebåt DS Kvernes ved Gjemnes fergekai. Flere biler og en buss står parkert foran. Bilen til venstre er en Chevrolet 1927, bussen muligens en GMC. (Info: Ivar E. Stav 2016). Fotograf er G. Sverdrup.  Dette bildet kan tidfestes nærmere, til 1932-1938. I 1932 ble veien Batnfjordsøra-Gjemnes åpnet. Gjemnes fikk båtanløp fra Kristiansund, og trafikken til Batnfjordsøra kunne gå med bil eller buss. Noen rutebåter, som D/S Kvernes på bildet, kunne ta med noen få biler. Først i 1938 fikk Gjemnes fast ferjesamband med B/F Trygge som ble satt i rute Kristiansund-Gjemnes-Torvikbukt. Dette bildet er ellers gjengitt og omtalt på side 294 i Ulstein, R. (1995). "Som skyttel i vev" (bind 1). Molde: Møre og Romsdal fylkesbåtar. (Info: Sveinung Berild - 09.11.2016). Fra Nordmøre museums fotosamlinger. Samme bilde som Kmb-1987-005.3953
    Photo: Nordmørsmusea

Rutebåt DS Kvernes ved Gjemnes fergekai. Flere biler og en buss står parkert foran. Bilen til venstre er en Chevrolet 1927, bussen muligens en GMC. (Info: Ivar E. Stav 2016). Fotog...

3 comments

• Gjemnes kai 30-talet. Fotograf er G. Sverdrup.
  • Dette bildet kan tidfestes nærmere, til 1932-1938. I 1932 ble veien Batnfjordsøra-Gjemnes åpnet. Gjemnes fikk båtanløp fra Kristiansund, og trafikken til Batnfjordsøra kunne gå med bil eller buss. Noen rutebåter, som D/S Kvernes på bildet, kunne ta med noen få biler. Først i 1938 fikk Gjemnes fast ferjesamband med B/F Trygge som ble satt i rute Kristiansund-Gjemnes-Torvikbukt. Dette bildet er ellers gjengitt og omtalt på side 294 i Ulstein, R. (1995). "Som skyttel i vev" (bind 1). Molde: Møre og Romsdal fylkesbåtar.
  • Bilen til venstre er en Chevrolet 1927.Bussen muligens en GMC.