• Turistbåten på bildet er franske M/S Foucauld på 11028 tonn, bygget for rederiet Compagnie des Chargeurs Reunis i 1923 som kombinert laste- og passasjerskip D/S L'Hoedic. Skipet ble ombygget til dieseldrevet turistskip i 1929 og gitt navnet M/S Foucauld.
Skipet gikk tapt 15.juni 1940 i La Pallice etter et tysk flyangrep. (Info fra Espen Arnestad 2017). Ute i havnebasenget i Kristiansund ser vi en passasjerbåt gå ut, med Gomalandet til venstre i bakgrunnen og Nordlandet i bakgrunnen til høyre.  Serie. Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Turistbåten på bildet er franske M/S Foucauld på 11028 tonn, bygget for rederiet Compagnie des Chargeurs Reunis i 1923 som kombinert laste- og passasjerskip D/S L'Hoedic. Skipet bl...

1 comment

Skipet gikk tapt 15.juni 1940 i La Pallice etter et tysk flyangrep.