• Peter Storvik: Bildet viser Dahlesundbåten M/S »Dahle» til A/S J. Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund i full fart på havna i Kristiansund på vei til byen. Bortenfor ses sundbåtselskapets sundbåt som traffikerte på havna.
De fleste forbinder sundbåtene i Kristiansund med dagens rute som går mellom Kirkelandet, Innlandet, Nordlandet og Gomalandet. Den blir betegnet som en av verdens eldste båtruter. Mindre kjent er ruten som en tid gikk fra Dahle til byen.
Fra 1910-1912 ble verkstedets egenbygde sundbåt D/S «Oma» bygg nr.3 brukt til personelltransport til og fra byen.
Fra 1912-1920 overtok Christiansund Dampbaadsamlag (byens sundbåtselskap) transporten mellom Dahle og byen med sundbåten D/S «Lyn», med økonomisk støtte fra verkstedet og gratis  vannleveranse til kjelen. I 1920 ble sundbåtselskapets rute til Dahle nedlagt.
Fra 1920 - ca.1922 leide verkstedet en personelltransportbåt D/S «Klar» av en kristiansunder for å opprettholde Dahleruten.
På 20-tallet bygde A/S J. Storviks Mekaniske Verksted en sundbåt på et brukt stålskrog som de hadde og som var nedrigget tidligere og brukt som slepelekter.
Den ble satt i drift ca.1922 og frem til ca. 1936.
Båtskroget hadde gått som slepelekter etter M/B «Kalven» i flere år. Der hadde det blitt brukt til frakting av jern og annet tungt gods fra byen.
Den ble senere bygd om til sundbåt. Nytt styrehus, overbygget tak og flotte eiketrebenker og en ensylindret motor gjorde dette til et godt bindeledd mellom Dahle og Kristiansund og fikk navnet
M/S «Dahle».
Grunnen til at A/S J. Storviks mek. Verksted engasjerte seg i dette var hovedsakelig å frakte arbeidsfolk fra byen til verkstedet.
Den ble etter hvert så populær at den også ble viktig for andre enn arbeidere ved verkstedet. Båten var en god sjøbåt og trosset dårlig vær og ble til å stole på når det gjaldt å komme frem. Derfor gikk den flere turer utenfor selve arbeidsrutene på morgen og kveld. Første fører var Johannes Nålsund deretter Samuel Larsen som førte båten storparten av tiden.
Sundbåten ble også et naturlig valg når det gjaldt å få fraktet varer fra byen til Dahle. Varene ble så hentet med hest og kjerre ved sundbåtkaia som lå på den vestre delen av verkstedområdet rett nedenfor Ole Storviks bolighus.
Slik det ofte blir der hvor folk ferdes, ble også sundbåtkaia på Dahle et populært møtested for folk. Her kunne ungdommene på Dahle møtes, og det skjedde også at de tok seg en dans nede på kaia hvis noen dro fram et munnspill. Vi kan nok anta at det ble litt flørting også i lune sommerkvelder.
På denne tida var Dahle som kjent en del av Bremsnes kommune. Dette gjorde at sundbåten også tok turer helt ute til Bremsnes. Særlig var dette aktuelt i begravelser eller andre spesielle anledninger. Familien Storvik hadde blant annet sitt familiegravsted ved Bremsnes kirke.
Det går flere historier om sundbåtens ferd i all slags vær. Det er ikke vanskelig å tenke seg at det nok kunne bli ganske heftig når tåka la seg, eller snøkaven satte inn.
På slutten av 20-tallet ble det trangere tider. Verkstedet møtte motgang, og sundbåten ble tatt ut av rute. I mange år ble den lagt i en bøye, og rustet sakte, men sikkert. En stormnatt sank den utenfor skjærrekka på Høttnesset og ble liggende. Da krigen brøt ut ble den hevet av tyskerne og jernet i den ble brukt på ny.

-- Foto fra havnebassenget i Kristiansund, hvor vi ser fra Nordlandet helt i front, en flikk av Gomalandet på høyre side, samt kirkelandet som strekker seg over hele bildet i bakgrunnen. Legg forøvrig merke til seilskutene i Johnsenhuken på Kirkelandet side, samt sundbåtene mellom Gomalandet og Nordlandet.
 Den nærmeste sundbåten er antakelig arbeidsbåten fra Storvik mek. verksted på Dale.
 Informant Peter Storvik:
 Dette var den siste sundbåt/verkstedbåt som verkstedet hadde malt J. Storviks mek. verksted på siden og er også avfotografert ved piren på Kirkelandet.
 Den var i drift fra 1922 - 1936 da Nordsundbrua var bygd.
 Utgiver er J. H. Kühenholdt a/s. No 1809. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Peter Storvik: Bildet viser Dahlesundbåten M/S »Dahle» til A/S J. Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund i full fart på havna i Kristiansund på vei til byen. Bortenfor se...