• Portrett av Haldor og Aasa Gjetrem. Foto fra 1855
    Photo: Museumssenteret i Hordaland

Portrett av Haldor og Aasa Gjetrem. Foto fra 1855

Fotoinnsamling på Osterøy Museum.
Created with Sketch. Add a comment or suggest edits

1 comment

• Hei, dette bildet kommer fra meg, og jeg har en del tilleggsinformasjon. De skifter på å bruker navnet Geitrem og Øvsthus, men brukte mest Øvsthus. Haldor Olsen Øvsthus (1808 – 29.12.1855) / Aasa Larsdtr. Dale (15.6.1817 – 1.1.1907). Haldor var født på Øvsthus, bodde en periode på Geitreim, men flyttet tilbake til Øvsthus og bodde på Skjæringane. Han hadde yrke Bygselmann. Han giftet seg i 1836 med Aasa L. Dale fra Hamre (født på Røsland). Haldor og Aasa fikk 8 barn, og 6 vokste opp. ”Gaardsmand” Haldor Olsen Gjetreim døde kun 45 år gammel 29.12.1855. Bildet må derfor være tatt før dette. Aasa bodde i mange år alene på Skjæringane, men bodde sine siste år hos datteren Brita på Eikanger.