• Aasa Larsdatter Øvsthus 1817-1907 er hos fotograf i Bergen. Sundagskledd i kvithue og svart ulldrakt. Godt vaksen.
    Photo: Museumssenteret i Hordaland

Fotoinnsamling på Osterøy Museum.

1 comment

• Aase var gift med Haldor Olsen Gjetreim, men han døde kun 45 år gammel i 1856. Haldor og Aasa fikk 8 barn, og 6 vokste opp. Aasa bodde i mange år alene på Skjæringane/ Øvsthus i Hosanger, men bodde sine siste år hos datteren Brita på Eikanger. Ved Folketellingen 1865 bodde Aase på gården Gjetreim, og hadde yrke ” Gbr og Leilænding”. Det er kommentert at hun var ” Haldor Olssons Enke”. På gården bodde også sønnen Ole Haldorssøn (hjælper Moderen) og datteren Ingeborg Haldorsdtr. I 1866 bodde hun fremdeles på Geitrheim, og hadde 4 storfe, 1 ungdyr, 23 sau. Hun dyrket poteter og havre i tillegg til høy. Hun er registrert som ”Haldor Olsens enke”. Ved Folketellingen 1900 bodde hun på Skjæringane på Øfsthus som ” Kaarkone”. Nyttårsdagen 1907 døde ”Plassmandsenke” Aasa Larsdtr. Øvsthus av ”Alderdom”. Bosted var Eikanger, Aasa ble hele 90 år.