• Landskap. En buss parkert utenfor Braathens SAFE sitt bykontor i Oslo sentrum.
    Photo: Norsk Luftfartsmuseum

Landskap. En buss parkert utenfor Braathens SAFE sitt bykontor i Oslo sentrum.

1 comment

• Dette bildet er tidligst fra 1972. Det var dette året Molde lufthavn, Årø, ble åpnet. Bildet viser også en buss, T-8695 Scania BF80, 1970-modell. Den ble anskaffet av Hjelset Auto A/S og fra 1972 ble denne bussen noen år brukt som flybuss, i tillegg til at den ble brukt på Ringbussen (tidligere navn på bybussen i Molde), dessuten også til andre lokalruter. Etter fusjonen av busselskapene i 1973 ble bussen lakkert grå nedest, gul overdel og rød midtstripe slik bussene til Molde Bilruter var lakkert.

Bussen ble tatt ut av rutetrafikk ca. 1990 og ombygd til campingbuss. Den havnet til slutt på Golsfjellet, eieren averterte den til salgs. Annonsen ble oppdaget av folk i Moldeområdet som ble interessert i å ta vare på bussen. Den ble hentet til Molde, restaurert, og stod ferdig i 2008. Da var den lakkert i mørkblå og gul, i fargene til tidligere Aarø Automobilselskap og Hjelset Auto, og slik bussen var som ny (jf. bildet). T-8695 er nå blitt en av landets veteranbusser.