• Fra det såkalte «papirkjøkkenet» ved Klevfos Industrimuseum på Ådalsbruk i Løten, Hedmark.  Fotografiet viser ei gruppe elever fra 2. trinn ved Stavsberg skole i Furnes (Ringsaker kommune) som er samlet rundt et bord der unge «papirmakere» skal legge våte flak med papirmasse oppå hverandre med filtkluter som mellomlegg.  «Arkemnene» hadde de nettopp hentet opp fra et kar ved hjelp av ei finmasket nettingramme.  Flakene med våt papirmasse skulle deretter settes i press.  Ved Klevfos Industrimuseum håndlages papir på denne måten som en introduksjon til hvordan papir framstilles i treforedlingsindustriens maskiner.  Prosessen med filtomslagene presenteres som en parallell til den prosessen som foregår i papirmaskinens pressparti.  Da dette fotografiet ble tatt sto museumsformidler Trine Edvardsen med et avrevet, vått papirmasseflak i hendene.  Poenget hennes var antakelig at papirmassen måtte tørkes for å få de styrkeegenskapene man forventer av papiret.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Fra det såkalte «papirkjøkkenet» ved Klevfos Industrimuseum på Ådalsbruk i Løten, Hedmark. Fotografiet viser ei gruppe elever fra 2. trinn ved Stavsberg skole i Furnes (Ringsaker ...