• Fra det såkalte «papirkjøkkenet» ved Klevfos Industrimuseum på Ådalsbruk i Løten, Hedmark.  Fotografiet viser en gutt fra 2. trinn ved Stavsberg skole i Furnes (Ringsaker kommune), som bretter filt rundt et vått flak med papirmasse, som han nettopp hadde hentet opp fra et kar ved hjelp av ei finmasket nettingramme.  Papirarkene skal deretter settes i press.  Museumsformidler Trine Edvardsen (til venstre på dette bildet) hjalp elevene gjennom denne prosessen.  Ved Klevfos Industrimuseum håndlages papir på denne måten som en introduksjon til hvordan papir framstilles i treforedlingsindustriens maskiner.  Prosessen med filtomslagene presenteres som en parallell til den prosessen som foregår i papirmaskinens pressparti.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Fra det såkalte «papirkjøkkenet» ved Klevfos Industrimuseum på Ådalsbruk i Løten, Hedmark. Fotografiet viser en gutt fra 2. trinn ved Stavsberg skole i Furnes (Ringsaker kommune),...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits