• Modell av tømmerfløter som vandrer på en tømmerbom, skåret av treskjæreren Ragnar Nysæther i Nordre Osen i Trysil.  Dette er en detalj fra en serie modellarbeider Nysæther har levert til Sørlistøa fløtermuseum ved Osensjøen, de fleste fra 1990-åra.  Modellene viser scener fra det lokale arbeidslivet i skogen og på vassdraget.  De er dels formet i gran eller furu, men menneskefigurene har Nysæther formet i treslaget lind, i mange tilfeller med ansiktstrekk som folk i lokalsamfunnet vil dra kjensel på.  I dette tilfellet er det Kelberg E. Jota (1907-1996) fra Slettås i Trysil som er portrettert.  Treskjærerens far hadde fortalt at Kelberg Jota hadde markert seg som en spesielt smidig og flink fløter, som «kutte» lett på tømmerbommene.  Ragnar Nysæther besøkte Jota for å snakke med ham og ta bilder av ham før han begynte å forme figuren.  Arbeidet ble utført med kniv og sulpjern som redskaper.  Kelberg Jota er portrettert gående på stokker som var samlet tett i tett i en ringbom.  Han bar en fløterhake i den ene handa og hadde tollekniv på motstående hofte.  Ellers later det til at treskjæreren har «kledd» Jota i vadmelsbukser og busserull, med vidbremmet hatt på hodet og høyskaftete støvler på beina.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Modell av tømmerfløter som vandrer på en tømmerbom, skåret av treskjæreren Ragnar Nysæther i Nordre Osen i Trysil. Dette er en detalj fra en serie modellarbeider Nysæther har leve...