• Album fra 1918-1934, "Snebrøyting." I følge merking:  "Selbuveien 25.03.1926. Vinsmyra 25-3-1926." Mannen med vinterfrakk og skyggelue på bildet er ukjent. Smal veg og høye brøytekanter.
Bilen er en U-4 National ca. 1920 modell.  USA produsent fra 1900 til 1924.  U-4 var i 1922 og i 1925 eid av Mons og Ole Eidem i Selbu. I 1930 var eieren blitt Statsbilruten Hell- Selbu." 

04.02.2016. "National ble importert av Bertel O. Steen. U-4 hadde chassis nr. 28168. Den fikk senere reg. nr. E-5194. Opplysningene kommer fra chassiskortet i understellarkivet til Statens Vegvesen."

20.08.2016: U-4 ble iflg. salgsprotokoll 1913-1927 for Maskinagentur, Trondhjem, solgt ny i 1919 til Mons og Ole Eidem, Selbu, for kr. 17.000. Den hadde serienr. 28168. I "Selbu i fortid og nåtid", bind 2 side 325, er bildet av bilen fra siden, tatt på Eidem." Se historikken i vedlegg. 

26.08.2016: "Chassiskortet i Steinkjer har kun to reg. numre: U-4 og E-5194. Bilen har motor nr. 6519. Bilen ser ut til å være registrert første gang i 1919. Den er produsert i 1919 som nr. 168. (begynte på 28000). Mons og Ole Eidem som første eier, deretter Statsbilruten Hell-Selbu." 

26.08.2016: "Solgt til Mons og Ole Eidem i 1919 av A/S Maskinagentur i Trondheim. Motor: 6-cyl, 50hk, serienummer 28168, pris kr. 17 000." 

26.08.2016: "Mer National: I Norsk Motorveteran nr. 3-2005 var det bilde av en National.  C-1195, eier skipsreder Wilh. Wilhelmsen. Så merket var åpenbart akseptert i finere kretser."
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum
  • Album fra 1918-1934, "Snebrøyting." I følge merking:  "Selbuveien 25.03.1926. Vinsmyra 25-3-1926." Mannen med vinterfrakk og skyggelue på bildet er ukjent. Smal veg og høye brøytekanter.
Bilen er en U-4 National ca. 1920 modell.  USA produsent fra 1900 til 1924.  U-4 var i 1922 og i 1925 eid av Mons og Ole Eidem i Selbu. I 1930 var eieren blitt Statsbilruten Hell- Selbu." 

04.02.2016. "National ble importert av Bertel O. Steen. U-4 hadde chassis nr. 28168. Den fikk senere reg. nr. E-5194. Opplysningene kommer fra chassiskortet i understellarkivet til Statens Vegvesen."

20.08.2016: U-4 ble iflg. salgsprotokoll 1913-1927 for Maskinagentur, Trondhjem, solgt ny i 1919 til Mons og Ole Eidem, Selbu, for kr. 17.000. Den hadde serienr. 28168. I "Selbu i fortid og nåtid", bind 2 side 325, er bildet av bilen fra siden, tatt på Eidem." Se historikken i vedlegg. 

26.08.2016: "Chassiskortet i Steinkjer har kun to reg. numre: U-4 og E-5194. Bilen har motor nr. 6519. Bilen ser ut til å være registrert første gang i 1919. Den er produsert i 1919 som nr. 168. (begynte på 28000). Mons og Ole Eidem som første eier, deretter Statsbilruten Hell-Selbu." 

26.08.2016: "Solgt til Mons og Ole Eidem i 1919 av A/S Maskinagentur i Trondheim. Motor: 6-cyl, 50hk, serienummer 28168, pris kr. 17 000." 

26.08.2016: "Mer National: I Norsk Motorveteran nr. 3-2005 var det bilde av en National.  C-1195, eier skipsreder Wilh. Wilhelmsen. Så merket var åpenbart akseptert i finere kretser."
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

U-4 National ca 1920 modell på Vinsmyra mars 1926

1 comment

  • U-4 ble iflg. salgsprotoll 1913-1927 for Maskinagentur, Trondhjem, solgt ny i 1919 til Mons og Ole Eidem, Selbu, for kr. 17.000. Den hadde serienr. 28168. I «Selbu i fortid og nåtid», bind 2 side 325, er bilde av bilen fra siden, tatt på Eidem.

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to