• Rutebilen Spjelkavikruta med brudefølge. Brudeparet står foran for portrettfotografi.
    Photo: Sunnmøre Museum

1 comment

• Dette er en buss med registreringsnummer T-988. Bilmerket er Gramm (se grillen). Det er en 1927-modell med 24 sitteplasser som ble kjøpt inn av rutebileier Andreas H. Spjelkavik. Han hadde alt i 1920 begynt å kjøre godsrute Ålesund-Spjelkavikområdet, i 1924 også personrute.
    I 1933 gikk Andreas H. Spjelkavik sammen med Peder Strømsheim og Ingvald Olsvik og stiftet Spjelkavikruten A/S. Bussen ble med dit. Dette selskapet hadde bussruter Ålesund-Spjelkavikområdet til 1987 da Ålesund Bilruter overtok. Selskapet fortsatte noen år med turbusser og langtransport av gods.