• Portrettfotografi av to sjåfører som sitter i ett av passasjersetene i en rutebil for Landeruta.
    Photo: Sunnmøre Museum

Arne Godø(t.v.) var sjåfør, Ivar Johnny Gaupseth(t.h.) var billettør for Arne. Ivar Gaupseth vart sjåfør seinere, da selskapet slutta å ha egen billettør på bussane.

4 comments

• Landeruta er antakelig en populær omtale av Landes Rutebiler, oppkalt etter grunnleggeren Elling Lars Lande (1875-1950). Lande begynte rutekjøring alt i 1909 og dette er derfor et av landets eldste rutebilselskaper. Lande startet først rute Sjøholt-Vestnes, seinere også til Ålesund. I 1917 fikk han konsesjon for gjennomgående rute Ålesund-Vestnes i korrespondanse med båt, seinere ferje, til og fra Molde. Denne ruta ble kalt Vestnesruten. Lande startet også bybussrutene i Ålesund. De ble kjent som Borgundruten, Fjelltunruten og Hessaruten. Historien til Landes Rutebiler tok slutt 1. januar 1985. Da overtok nystartede Ålesund Bilruter rutene til Landes Rutebiler og Øvrevolls Rute- og Turbiler. Personrutene NSB Bilruter hadde Ålesund-Åndalsnes-Dombås gikk også inn i det nye selskapet. I løpet av de neste 2-3 åra ble resten av de mindre rutebilselskapene i Ålesund og Giske innlemmet i Ålesund Bilruter. Nettbuss fikk overta alle aksjene i Ålesund Bilruter fra 2004. Navnet ble da endret til Nettbuss Ålesund.
  • Foto; Stein A Roald
  • Mannen med pipa er Ivar Johnny Gaupseth, min morfar.
  • Arne Godø var sjåfør, Ivar Gaupseth var billettør for Arne. Ivar Gaupseth blei sjåfør seinere, da selskapet slutta med å ha egen billettør på bussane.