• Bergsfossen i Austvassåa i Nord-Odal kommune i Hedmark.  Fotografiet er tatt i motstrøms retning mot et fall i elva der vatnet ble ledet utfor fossen over en terskel inntil nordre bredd.  På sørsida ser det ut til å ha vært en slags tømmerkistekonstruksjon på oversida av det nevnte fallet og en tømmerskjerm på nedsida.  Sannsynligvis var sørsida av fossen (til høyre) på bildet tilrettelagt for et kvernbruk, den såkalte Bergekverna, som ikke er med på fotografiet.  Opptaket er gjort på et tidspunkt da fløterne hadde åpnet ovenforliggende dammer, slik at vannføringa var større enn vanlig.  Vi ser også en del tømmerstokker i sjølve fossen, og aner kreftene i fossefallet, som kunne gjøre skade på en del av fløtingstømmeret som passerte. Austvassåa kommer fra Nøklevatnet i grensetraktene mellom Odalsbygdene, Hoff og Grue.  Vassdraget er om lag 17 kilometer lang, og passerte flere små vatn på sin veg mot utløpet i Storsjøen.  Det ble fløtet tømmer på hele strekningen mellom Nøklevatnet og Storsjøen.  Omkring 1900 var det fem fløtingsdammer i Austvassåa.  Når alle dammer var i orden, var Austvassåa «sikker til første års utkomme», noe som betydde at tømmeret herfra vanligvis nådde hovedvassdraget og lenseanleggene der det samme år som det ble «annammet» på velteplassene i odalsskogene.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«Bergsfoss i Austvatnaa. Vand og tømmer.»