• Nåledam ved Svanfoss i Fenstad i Nes kommune på Øvre Romerike i Akershus fylke. Denne dammen hevet vannspeilet i den ovenforliggende delen av elva Vorma og bidro dermed til at det ble mulig for mjøsbåtene å gå til Sundet i Eidsvoll kommune. I 1929, da dette fotografiet ble tatt, var Svanfossdammen en såkalt «fermettedam», en 3,2 meter høy stålkonstruksjon som bar ei gangbru, der fløterne kunne gå når de skulle «sette dammen» (stenge) eller «sprette» (åpne) den. Dette ble gjort ved hjelp av «nåler», plank som ble stukket mot strømmen, slik at den lå an mot en terskel i botnen av elveløpet og mot gangbrua.  Disse nålene ble satt tett i tett, slik at de sammen dannet en vegg mot vannet.  Når dammen ble åpnet, brukte karene små kjetting- eller taustubber med ei jernnål i enden, som ble tredd gjennom hull i den øvre delen av nålene, og trakk til. Da dette fotografiet ble tatt var nåledammen ved Svanfoss bare delvis stengt. Bildet er tatt i medstrøms retning, fra dammen mot det nedenforliggende elveløpet, hvor strømmen var stridere.
    Photo: Johannesen. Peter Andreas Lind / Anno Norsk skogmuseum

Nåledam ved Svanfoss i Fenstad i Nes kommune på Øvre Romerike i Akershus fylke. Denne dammen hevet vannspeilet i den ovenforliggende delen av elva Vorma og bidro dermed til at det ...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits