• Fløtingstømmer som var tillagt på Goåsdammen i elva Vismunda.  Dette vassdraget har sine øverste kilder i grensetraktene mellom Gausdal og Fåberg og sitt utløp i Mjøsa ved Biri.  Goåsdammen lå i den øvre delen av vassdraget, der elva rant gjennom den østre delen av Torpa sokn i Nordre Land kommune.  Dette er et vinterbilde, som viser et is- og snødekt vassdrag, omgitt av glissen granskog.  På isflata og i strandskråningene ned mot dammen var det lagt store mengder barket tømmer i såkalte flakvelter, altså i enkle floer med tverrstokker som underlag.  Dette var en tilleggingsmetode som gav utmerket tørk, og som dermed reduserte faren for at stokkene skulle synke og bli såkalt "bunntømmer" når det seinere skulle fløtes.  Metoden gjorde også tømmeret lett tilgjengelig for måling og merking.  Den var imidlertid også plasskrevende, og ble derfor mest brukt ved tillegging på is eller på slake elvebakker, slik som her.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fløtingstømmer som var tillagt på Goåsdammen i elva Vismunda. Dette vassdraget har sine øverste kilder i grensetraktene mellom Gausdal og Fåberg og sitt utløp i Mjøsa ved Biri. G...