• Fløtingstømmer som var tillagt på Goåsdammen i elva Vismunda.  Dette er et vinterbilde, som viser et is- og snødekt vassdrag, omgitt av glissen granskog.  På isflata og i strandskråningene ned mot dammen var det lagt store mengder barket tømmer i såkalte strøvelter.  Dette innebar at tømmeret ble lagt i floer av tett sammenstuvete, parallele stokker med et par mellomliggende tverrstokker («strø») mellom hver flo, for å oppnå lufting. Denne tilleggingsmetoden som gav bra tørk, og reduserte dermed faren for at stokkene skulle synke og bli såkalt «bunntømmer» når det seinere skulle fløtes.  Metoden gjorde også tømmeret lett tilgjengelig for måling og merking. I bakgrunnen på dette fotografiet skimter vi den nevnte Goåsdammen, som var en gråsteinsmurt konstruksjon med to løp, begge med lukestengsler.

Vismunda har sine øverste kilder i grensetraktene mellom Gausdal og Fåberg og sitt utløp i Mjøsa ved Biri.  Goåsdammen lå i den øvre delen av vassdraget, der elva rant gjennom den østre delen av Torpa sokn i Nordre Land kommune.

Dette fotografiet er gjengitt i skogdirektoratets franskspråklige informasjonshefte, «Renseignements concernant la forêt en Norvège», fra 1927.  Der har motivet fått følgende tekst: «Tas d'arbres marques entassès sur la glace.  A l'arrière-plan l'étang de jetage."» (side 39)
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fløtingstømmer som var tillagt på Goåsdammen i elva Vismunda. Dette er et vinterbilde, som viser et is- og snødekt vassdrag, omgitt av glissen granskog. På isflata og i strandskr...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits