• Åsøya i Ytre Rendalen, fotografert i 1925.  Åsøya er navnet på elvesletta på østsida av den nedre delen av den elvestubben som fører vann fra Lomnessjøen og Mistra ut i Storsjøen.  Her lå det et gardsbruk, som på den tida dette fotografiet ble tatt hadde om lag 70 dekar dyrket mark, hvor det, som fotografiet viser, kunne dyrkes både poteter, korn og gras.  I bakgrunnen ser vi noe av bebyggelsen på eiendommen.  Åsøya lå lenge svært sårbart til for isgang.  Etter at tømmerfløtinga ble avviklet i midten av 1980-åra ble det lansert idéer om å bygge campingplass med fiskevoll på dette stedet.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Åsøya i Ytre Rendalen, fotografert i 1925. Åsøya er navnet på elvesletta på østsida av den nedre delen av den elvestubben som fører vann fra Lomnessjøen og Mistra ut i Storsjøen. ...