• Fra «Osen-skjønnet» i 1931.  Fotografiet viser ei gruppe på sju velkledde menn som åpenbart var på befaring.  Bildet er tatt utenfor et panelt våningshus med krysspostvinduer.  Bygningen var omgitt av grasmark, med unntak av et felt der det kan synes som om vannet hadde skylt vekk jordsmonnet.

Dette skjønnet ble avviklet fordi Glommens og Laagens Brugseierforening lanserte reguleringsplaner som berørte Osensjøen og elva Søndre Osa.  Dette innebar en at utbyggernes interesser måtte avveies mot interessene til lokale grunneiere, berørte kommuner, Christiania Tømmerdirektion og lokale åstyrer.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fra «Osen-skjønnet» i 1931. Fotografiet viser ei gruppe på sju velkledde menn som åpenbart var på befaring. Bildet er tatt utenfor et panelt våningshus med krysspostvinduer. Byg...