• Stokke lense, ved Stokkeelvas utløp i Mjøsa på Biri på innsjøens vestside.  Fotografiet er tatt fra en båt på Mjøsa, fra sør-sørøst inn mot pælerekka som var lensas ytre forankring.  Inntil denne lå det en kjede av flytende tømmerstokker, som skulle hindre at løstømmeret som ble fløtet ned Stokkeelva ble drivende fritt omkring med skiftende vind- og strømretninger på Mjøsas store vannspeil.  I bakgrunnen til høyre ser vi Nordsvehaugen (520 m.o.h.), på nordsida av Stokkeelvas dalføre, som heter Redalen.

Det vassdraget som renner ut i Mjøsa ved garden Stokke i Biri har sine øverste kilder i Bergevatnet i den østre delen av Nordre Land kommune.  Derfra renner det ei lita å som kalles Finna sørøstover gjennom et berglendt og bakkete terreng i Finndalen med retning mot Snertingdalen i Biri prestegjeld.  Her renner den etter hvert ut i den 4,5 kilometer lange Ringsjøen.  Fra utløpet av denne sjøen dreier vassdraget mer østlig under navnet Stokkeelva.  Her er elveløpet om lag 20 meter bredt, men har en nokså steinete botn.  På denne strekningen var elva fram til 1964 grense mellom Vardal og Biri kommuner.  Vassdraget har et nedslagsfelt på om lag 225 kvadratkilometer.  Fløtinga i vassdraget var lenge regulert av en kongelig resolusjon om fellesfløting av 21. oktober 1893.  I de første åra etter at denne resolusjonen ble vedtatt ble det i gjennomsnitt fløtet om lag 4 000 tylfter tømmer (48 000 stokker) i Stokkeelva, som ble samlet, sortert og buntet for videre fløting i Stokkelensa.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Stokke lense, ved Stokkeelvas utløp i Mjøsa på Biri på innsjøens vestside. Fotografiet er tatt fra en båt på Mjøsa, fra sør-sørøst inn mot pælerekka som var lensas ytre forankring...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits