• Fra den øvre delen av Funnefossen i Glomma, lengst nord i Nes kommune på Romerike.  Fotografiet er tatt fra elvas nordre bredd.  Funnefossen består av flere terskler i elvefaret, med samlet fall på bortimot 11 meter fordelt over en strekning på drøyt 800 meter.  Ved den nordre elvebredden lå fra midten av 1870-åra Funnefosse tresliperi, som hadde sin egen inntakskanal for driftsvann.  I fosseløpet var det også holmer, som skapte problemer for fløterne dersom de ikke lyktes med å lede tømmeret forbi disse ved hjelp av lenser.  På dette fotografiet ser vi langs gangbrua som skilte denne kanalen fra det øvrige elveløpet mot den buete terskeldammen.   Her hadde det lagt seg en del fløtingstømmer ved overenden av gangbrua, mot et av fossefallene.  Ovenfor skimtes et tårn, som kan se ut til å ha vært støttepunkt for en taubane på tvers av elveløpet.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fra den øvre delen av Funnefossen i Glomma, lengst nord i Nes kommune på Romerike. Fotografiet er tatt fra elvas nordre bredd. Funnefossen består av flere terskler i elvefaret, m...