• Funnefossen i Glomma i Nes kommune i Akershus, fotografert sommeren 1911.  Her faller elva i avsatser over en strekning på cirka 850 meter ti-elleve meter.  Midt i fossen ligger det en holme, som vi ser på fotografiet.  Særlig ved lavvann hadde fløtingstømmeret lett for å sette seg fast på steinskjær i fosseløpet, slik at det bygde seg opp hauger, noe vi også ser eksempel på i dette bildet.  Det var dessuten ei bakevje nedenfor fossen, hvor tømmeret også hadde lett for å hope seg opp.  Bakevja er ikke synlig på dette fotogtrafiet.  Derimot ser vi - til venstre i forgrunnen - en avskjermet kanal i den vestre delen av elveløpet.  Dette var sannsynligvis inntakskanalen for driftsvann til Funnefoss tresliperi, som ble etablert i midten av 1870-åra, og var i drift fram til 1966.  I venstre del av bildet, øverst i fossen, ser vi et tårn, som muligens var et bærende element for en strømkabel eller en taubane.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Funnefossen i Glomma i Nes kommune i Akershus, fotografert sommeren 1911. Her faller elva i avsatser over en strekning på cirka 850 meter ti-elleve meter. Midt i fossen ligger de...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits