• Tømmerhaug i et innlenset område motstrøms side av Sanderbrua over Glomma i Sør-Odal kommune i Hedmark i mai 1928. Fotografiet er tatt fra den sørvestre sida av elva, mot Sundby-gardene på den nordøstre elvebredden. Halvannen uke tidligere hadde Sanderbrua vært truet av isgang som førte med seg store mengder fløtingsvirke og øvde et betydelig press på konstruksjonene.

Den 2. mai 1928, antakelig omtrent på den tida dette fotografiet ble tatt, kunne regionavisa Østlendingen rapportere følgende om forholdene i Solør:

«Den store tømmer- og ishaug som ligger fastskruet nedenfor Braskereidfoss vokser stadig, og det ligger nu lagret mangfoldige tusen tylfter lagret der. Isen ligger meget sterkt nedenfor, så haugen kommer sikkert ikke til å løsne så snart.
Den kritiske situasjonen ved Sanderbrua utløstes ved 10-tiden mandag kveld, da det lykkedes å bryte vei i isdammen. Men det var en voldsom påkjenning på brua da den løsnet.
Igår fortsattes sprengningen, og man fikk rent hovedløpet i Fulufjorden, så nu er det ingen overhengende fare. En stor tømmerhaug som gikk igår eftermiddag, tok med sig nedre lensefeste.
Forøvrig går Glåma full av is og tømmer, og den steg siste døgn atter en halv meter.»

Samme dag meldte Kongsvinger Arbeiderblad følgende:

«Flommen og isgangen i Glåma blir en fare for bruene.
Sander bru var nær ved å gå.
Ved Braskereidfoss løsnet i morges 40 000 tylfter tømmer.
De siste dagers varme og voldsomme snøsmeltning i fjellene og skogene, har løsnet svære ispartier og tømmermengder i Glåma. Som meddelt mandag, gikk der allerede lørdag svære isløsninger ved Hovde i Åmodt, og man kunne med rette frykte for at tømmeret og ismengden snart skulde gjøre skade på bruene lenger syd i Glåmas løp. Ved Braskereidfos i Våler hadde der samlet sig svære isophopninger omkring en tømmerlense på ca. 40 000 tylfter og det så en tid kritisk ut. Imidlertid har tømmeret, etter hvad vi ved middagstid erfarer, løsnet i dag morges og de svære tømmermengder er sluppet heldig avsted. Heller ikke brua ved Eigsfossen har tatt noen skade, og man mener nå at det første alvorlige skrev er overstått.
Det er også isgang ved Flisa bru, men ingen fare hverken for flom eller annen skade ennå.
Gjølstad sund i Brandval har de par siste dager vært blokert av isen og tømmeret, men er nå atter farbart.
Ved Arneberg og Sandstad bruker skal det ikke være noen fare for alvorlig påkjenning på brukarene hverken av tømmer eller is.
Derimot har det sett nokså kritisk ut for brua ved Kongsvinger og Sander, kanskje i særlig grad Sander bru. Storflommen i 1895 tok her bort halve brua. De siste dager har isen og tømmeret trykt voldsomt på og man trodde brua skulle ryke. Imidlertid lyktes det i går for annen gang i løpet av de par siste dager å få tømmeret og isen løs fra brukarene, og det skal nå foreløpig ikke være noen fare for brua. Det ligger en tømmerlense ovenfor brua og nokså svære ophopninger av is. Ryker lensen, kan det se stygt ut, men man trodde ved Sander at det ikke var noen fare for det.
Glåma har i de siste dager steget foruroligende. Ved Nor blev der målt 1 meters stigning fra lørdag til mandag kveld og i går steg vannstanden til 3,94 meter. I dag ved middagstider målte vannstanden 4,35 meter og den øker ennå med uforminsket styrke. Opstadåa i Sør-Odal, som fra Skarnes forbinder Glåma med Storsjøen, går allerede sterkt i nord, og det er fare for at fortsetter varmen, og det kommer regn til, så vil der her så vel som på andre utsatte steder, særlig kanskje i Brandval, bli storflom.»
    Photo: Johannesen, Johs. / Anno Norsk skogmuseum

Tømmerhaug i et innlenset område motstrøms side av Sanderbrua over Glomma i Sør-Odal kommune i Hedmark i mai 1928. Fotografiet er tatt fra den sørvestre sida av elva, mot Sundby-ga...