• Fra det såkalte Løpet i elva Søndre Rena i Åmot i Hedmark. Løpet var en forsenkning i berggrunnen, der elva gikk i stryk med steile bergskrenter på vestsida og steinur på østsida. Løpet var snaut 90 meter langt og på denne strekningen hadde elva et fall på om lag 1,7 meter. Da dette fotografiet ble tatt lå det en del fløtingstømmer på den steinete østre elvebredden. Dette var virke som fløterne etter hvert måtte få trukket ut mot det strømmende vannet i den midtre delen av elveløpet, slik at det kunne flyte videre nedover mot Glomma.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fra det såkalte Løpet i elva Søndre Rena i Åmot i Hedmark. Løpet var en forsenkning i berggrunnen, der elva gikk i stryk med steile bergskrenter på vestsida og steinur på østsida. ...