• Fra øvre del av Funnefossen i Glomma, lengst nord i Nes kommune på Romerike.  Fotografiet skal være tatt i juni 1931, fra en posisjon over kanalen som førte driftsvann inn til Funnefoss tresliperi, langs elvas nordre bredd.  Her var det, antakelig av hensyn til den nevnte kanalen og for å heve vannspeilet i det ovenforliggende elveløpet, bygd en terskeldam.  På vannspeilet til venstre i bildet skimter vi ei lense som antakelig skulle holde kanalen fri for tømmer.  Desto mer tømmer hadde det hopet seg opp til høyre i bildet, ovenfor noe som kan se ut til å ha vært en taubanebukk sentralt i elveløpet, og på steinører i fosseløpet nedenfor terskeldammen.  Funnefossen har et fall på bortimot 11 meter over en strekning å på drøyt 800 meter.  I den øvre delen av fossen, var det en liten holme (som ligger til høyre for dette bildeutsnittet).  For fløterne var det et mål å lede tømmeret nordvest for denne holmen ved hjelp av lenser.  Også der var imidlertid fløtingsforholdene ved lavvann vanskelige, noe tømmervasen til høyre i dette bildet illustrerer.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fra øvre del av Funnefossen i Glomma, lengst nord i Nes kommune på Romerike. Fotografiet skal være tatt i juni 1931, fra en posisjon over kanalen som førte driftsvann inn til Funn...