• Opphopning av fløtingstømmer i Norsfossen.  Denne fossen har to fall på til sammen cirka tre meter.  Noe annet som fløtingsteknisk sett påvirket forholdene på denne lokaliteten var at elva på en lang strekning ovenfor har et forholdsvis rett, djupt og stilleflytende løp, før den dreier ved Norsfossen.  Disse forholdene kan, sammen med lav vannføring, ha ført til at det bygde seg opp slike mengder av tømmer i fossen.  Det er også verdt å merke seg at en høykonjunktur i skogbruket kulminerte like før dette fotografiet ble tatt, i 1921, og følgelig var det rekordmye fløtingsvirke i vassdraget.  Denne sesongen var var det merket hele 8 286 383 stokker for fløting i Glomma nord for Kongsvinger, hvorav 85 541 ble «inneliggende», noe som betød at de ikke nådde fram til kjøperne i løpet av 1921.  Året etter var det innmeldte fløtingstømmeret i denne delen av vassdraget, på grunn av krakket, redusert til under ti prosent av hva det hadde vært i toppåret 1921, noe som nok også reduserte faren for at situasjoner som den vi ser på dette fotografiet skulle oppstå.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Opphopning av fløtingstømmer i Norsfossen. Denne fossen har to fall på til sammen cirka tre meter. Noe annet som fløtingsteknisk sett påvirket forholdene på denne lokaliteten var...