• Tømmervaser ved Gjølstadfossen i Brandval i Hedmark i august 1921. Bildet er tatt på tvers av elveløpet. Her var det et åpent far i midten, men langs begge elvebreddene hadde det stuvet seg opp fløtingstømmer. På den andre sida skimter vi et fløterlag som var i gang med å arbeide ut tømmeret. Gjølstadfossen er et cirka 600 meter langt parti med et samlet fall på snaut 2 meter. Her var det en del oppstikkende steinskjær, som hadde lett for å binde tømmer når vannføringa var liten. I flomperiodene derimot hevet vannspeilet seg over disse steinskjærene, og tømmeret strøk forholdsvis lett forbi.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Tømmervaser ved Gjølstadfossen i Brandval i Hedmark i august 1921. Bildet er tatt på tvers av elveløpet. Her var det et åpent far i midten, men langs begge elvebreddene hadde det s...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits