• Tømmervaser (tømmerhauger) i den øvre delen av Funnefossen i Glomma, lengst nord i Nes kommune på Romerike.  Fotografiet skal være tatt i slutten av mai 1917, åpenbart på et tidspunkt da det var høy vannføring og mye fløtingsvirke i vassdraget.  At det hadde dannet seg en tømmervase akkurat her, skyldtes nok at det var bygd en omvendt V-formet terskeldam øverst i fossen.  Dette var sannsynligvis gjort dels for å heve vannspeilet i det ovenforliggende elveløpet, dels for å sikre stabil vannføring i kanalen som førte vann langs nordre elvebredd mot Funnefoss tresliperi.  Tømmeret hadde imidlertid lett for å hekte seg fast i terskeldammen, og filtre seg sammen slik vi ser på dette fotografiet.  Den nedenforliggende Funnefossen hadde et samlet fall på bortimot 11 meter fordelt over en strekning på om lag 800 meter.  Til høyre i dette fotografiet - sentralt i elveløpet - ser vi en taubanebukk som bar kabler som ble brukt til å transportere gods over elva.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Tømmervaser (tømmerhauger) i den øvre delen av Funnefossen i Glomma, lengst nord i Nes kommune på Romerike. Fotografiet skal være tatt i slutten av mai 1917, åpenbart på et tidspu...