• Familien Saxegaard på veg ned fra Gratangseidet  i august 1919, Tromsø amt.  Trolig er det Andreas Saxegaard som holder i vogna med moren i.  Følgende tekst er skrevet bak på bildet:   "Fortroppen: Min mor sittende i fluktstol på min vogn som far hadde laget til mig. På forreste grusvogn sitter min bror Trygg". Sannsynligvis er familien på flyttefot.  Traktor  Mogul 10/20 HK  med flyttelass (2 vogner). I følge Andreas Saxegaards utsagn på et håndskrevet kort var vegvesenet  hans fars Nikolai Olaf sitt hjertebarn, og han utførte store deler av sitt arbeid i Troms og Finnmark.
Ref. til artikkel i "Meddelelser fra Veidirektøren", No.6-Sept. 1905. Jfr. "Indberetning om Trilleskinner", af Amtsingeniør Saxegaard. Og ref. til
"Meddelelser fra Veidirektøren," Nr. 8-1930. "Veirekkverk i Akershus fylke og nogen ord om rekkverk-spørsmålet i det hele." Av overingeniør N. Saxegaard. Tekst på bildet: "Ned fra Gratangseidet  Aug. 1919".
    Photo: Norsk vegmuseum
    Photo: Norsk vegmuseum