• Øksfjord en tidlig sommerdag. To store bygninger står i strandkanten, den ene på en trekai. I enden av trekaia står et stort bygg til, muligens et pakkhus. På siden av det går fjæra med sand, stein og tare. Midt på bildet står to store hus. De ene har mange vinduer på røstveggen, og det andre flere vinduer på langveggen og malt med en lys farge. Begge har papp på taket og på det bakerste ses til piper. Bak de står to mindre bygg og en hjell/stativ. Til venstre for de store husene står tre mindre, mørkmalte hus.  Flere Nordlandbåter ligger i bukta foran trekaia. Fjellene i bakgrunnen er Øksfjordklubben til høyre på bildet, Klubbnesviktinden i midten og Sommersettinden til venstre med noen snøflekker på. Øksfjord-Lillesanden i forgrunnen. Nede til høyre på bildet står en person i ganske mørke klær på grensen mellom stein og gress.
    Photo: Finnmark Fylkesbibliotek
    Photo: Finnmark Fylkesbibliotek

Øksfjord en tidlig sommerdag. To store bygninger står i strandkanten, den ene på en trekai. I enden av trekaia står et stort bygg til, muligens et pakkhus. På siden av det går fjær...

• Øksfjord- Lillesanden" i forgrunnen..