• Osfallet i elva Søndre Osa i Åmot kommune i Hedmark.  Fotografiet er tatt da kraftutbyggingsarbeidet var i startfasen, antakelig sommeren 1913.  I forgrunnen ser vi kulpen under fallet og det nederste av de to, til sammen 25,5 meter høye fallene som skulle gi hydroelektrisk energi både til belsyning i mange hjem i den sentrale delen av Åmot kommune og til den nye treforedlingsbedriften som var under etablering like sør for stasjonsbyen Rena.  Det vi ser på dette fotografiet er imidlertid hovedsakelig konstruksjoner som var bygd på oppdrag fra Christiania Tømmerdirektion, en fløtingsorganisasjon som seinere ble en del av Glomma fellesfløtingsforening.  Omkring kulpen nedenfor fallet ser vi at det er bygd skjermer av tømmer i forholdvis stor høyde, for å forhindre at fløtingsvirket ble drevet på land.  Ovenfor ser vi den nerste av de to avsatsene i fallet.  Også den er skjermet med tømmer på begge sider.  Dessuten er det lagt "flakning" eller "golving" - rister av tømmer som lå tett i tett, parallelt med strømretningen.  Poenget med dette var å forhindre at tømmerstokkene ble skadet eller satte seg fast i det opprevne berget på elvebotnen.  Dette fotografiet er tatt ved lav sommervannstand, og da lå mesteparten av golvinga i dagen.  Ovenfor skimter vi kvitskummende vann fra det øvre Osfallet.  I det berglendte landskapet omkring fallet vokste det barskog da dette fotografiet ble tatt.

Mer informasjon om kraftutbygginga ved Osfallet og om det store dambruddet som inntraff i mai 1916 finnes under fanen «Opplysninger».
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Osfallet i elva Søndre Osa i Åmot kommune i Hedmark. Fotografiet er tatt da kraftutbyggingsarbeidet var i startfasen, antakelig sommeren 1913. I forgrunnen ser vi kulpen under fa...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits